Rdzeń turbosprężarki ma kilka nazw, przez co zarówno u mechanika, jak i w sklepie można natrafić na różne nazewnictwo ze strony sprzedawcy. Ten element urządzenia prawidłowo nazywa się „środkowy zespół obrotowy”, choć niektóre osoby mówią na niego również „kor” lub „koras”.

Rdzeń turbo do auta

rdzeń turboRdzeń odpowiedzialny jest za pompowanie powietrza do silnika, tym samym zwiększając osiągi pojazdu. Im więcej powietrza dostarczane jest do silnika, tym lepsze jest spalanie paliwa – wpływa to nie tylko na moc, ale również na czystsze spaliny oraz niższe zużycie paliwa. Koras podobnie jak inne podzespoły turbosprężarki narażony jest na uszkodzenie. Z uwagi na to, że turbo potrafi kręcić się nawet z prędkością 100 000 obrotów na minutę, każdy jej wadliwy element może doprowadzić do zniszczenia urządzenia i konieczności jego wymiany. Inwestycja związana z naprawą turbosprężarki może być kosztowna – w zależności od modelu pojazdu, za nowe urządzenie będzie trzeba zapłacić od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Z reguły jednak rzadko kto decyduje się na zakup nowej turbiny – zazwyczaj posiadacze pojazdów oddają ją do regeneracji. Odpowiednio przeprowadzona regeneracja sprawia, że urządzenie będzie miało bardzo zbliżone osiągi do całkowicie nowego urządzenia.

rdzeń turboW warsztatach samochodowych za taką usługę można zapłacić kilkaset złotych, w przypadku standardowych turbosprężarek bez zmiennej geometrii (zazwyczaj około 800 złotych) lub powyżej 1000 złotych, jeżeli regeneracja dotyczy urządzenia ze zmienną geometrią. Odnowić turbo można również samodzielnie, choć wymaga to dużego doświadczenia i często specjalnych narzędzi – niewłaściwie wykonana może być stratą czasu i pieniędzy. Jeśli jednak osoba ma wprawę w samodzielnym przeprowadzaniu regeneracji, to w sklepach internetowych i stacjonarnych można zakupić większość elementów osobno – pierścienie uszczelniające, trwały rdzeń turbo czy kompletny zestaw naprawczy, składający się z najpotrzebniejszych komponentów. Wymieniając sam środkowy zespół obrotowy, należy pamiętać, że wymagane jest mimo wszystko rozebranie i dokładne wyczyszczenie całej turbosprężarki. Na rynku można zakupić korasy, które należy później wywarzyć (do czego wymagany jest niezbędny sprzęt) lub już wywarzone, montowane bezpośrednio w turbosprężarce.

Dla osób niezajmujących się wymianą zawodowo nie zaleca się wykonywanie tych czynności samodzielnie. Może to prowadzić do trwałego uszkodzenia turbosprężarki. Korzystając z usług specjalisty, nie trzeba martwić się o prawidłowe działanie urządzenia, a w niektórych warsztatach otrzymuje się również kilkuletnią gwarancję.